Jukola 2014 - 3. etappe (14.06.2014)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Huuhanvuori
Arrangør: Kuopio-Jukola
Land: Finland
Disiplin: Nattstafett
Etappe: 3. etappe
Distanse: 11.71 km
Tid: 94:08
Rimelig godt fornøyd med egen innsats totalt sett. Var veldig forsiktig på vei til 1. post for ikke å gjøre samme bommert som under 10-mila.

På langstrekket ble jeg lurt av tråkket to ganger, først endte vi opp innunder kollen istedenfor i kanten av hogstfeltet rett vest for vannet, deretter ble jeg med tråkket ned hogstfeltet før veien istedenfor å runde rundt venstre for å unngå høydeforskjellen. Inn mot posten forsvant stort sett alle rundt meg i andre retninger, inklusive alle tråkk, men jeg mente jeg var riktig, og det stemte. Snublet på vei opp mot 5. post og pådro meg en kraftig lårhøne. Det gikk heldigvis ganske greit så lenge jeg holdt meg i gang, ble værre etter målgang...

Fra 5. og til 14. hadde jeg ganske god flyt. Syntes hele veien at jeg fant bra tråkk og traseer selv om jeg sleit litt med å forstå kartbildet inn i 12. post. Løp mye sammen med en kar fra Gävle her.

Opp mot 15. var planen å følge nordre del av søkket, runde under stupene, og deretter klatre opp til toppen. Trodde jeg hadde kontroll, og mente at jeg hadde "ant" stupene til høyre for meg, så jeg begynte klatringen med godt mot. Innså ikke feilen før terrenget plutselig gikk nedover, og etterhvert BRATT nedover. Etter litt søk sammen med et par andre bestemte jeg meg for venstre mens de andre gikk høyre. Min variant var bedre...

Fra 15. til 16. ville jeg unngå det knudrete partiet med mye skrenter, og dro derfor litt vestover og ned langs søkket. Hadde følge med Gävle-karen fortsatt, men her var det IKKE tråkk. Gjennom et mørkegrønne var det omtrent krabbehastighet... Da jeg endelig kom ut av krattet og ned kanten hadde jeg det klart i hodet at min post lå litt ute på flata. Duret derfor ut mot væskeposten mens jeg kikket etter skjemen. Stoppet opp, sjekket kart og postbeskrivelse, innså etterhvert at jo, jeg skulle ha lysningen rett under skrenten som jeg akkurat hadde passert! Irriterende! Og Gävle-karen var selvsagt borte...

De to første posten på siste runden gikk greit. På vei mot 20. post snublet jeg rett inn i en annen skjerm, da ble jeg litt usikker, men forsatte på kursen, og gikk rett i min post. Ut av denne mente jeg at jeg skulle ligge på "kanten" av ryggen. Det jeg ikke fikk med meg var at jeg først skulle ned og over en liten flate. Kom derfor skjevt ut. Innså etterhvert feilen og korrigerte, men ikke nok. Fant en fint tråkk som gikk rett i feil post! Skjønte raskt at jeg var for langt til høyre og dro over til min egen skjerm. Derfra og inn gikk det greit.

Vis kommentarer (0)

Jukola 2014 - 3. etappe (14.06.2014) Jukola 2014 - 3. etappe (14.06.2014)